Sociale Media wordt steeds meer gebruikt door burgers om in contact te komen met de gemeente. Het is voor de burger een laagdrempelig en gemakkelijk instrument om meldingen en meningen door te geven. Het beantwoorden van sociale media, zoals whats app en live chat, wordt bij gemeenten steeds vaker belegd bij het KCC.

Speciaal voor KCC medewerkers ontwikkelden wij deze training.

Programma

In de training leren de KCC medewerkers de achtergrond  kennen van sociale media en webcare. Waar hebben we het over; over welke media en we gaan in op trends en ontwikkelingen. Tevens wordt aandacht besteed aan:

  • De rol van het KCC en de verschillende vormen van webcare (klachten oplossen, vragen beantwoorden, ongevraagd informatie verstrekken, interne feedback over klantervaringen, ed).
  • Het privacy aspect bij  het gebruik van sociale media, om deze te waarborgen voor de burger.
  • Welke berichten je wel en welke berichten je niet kunt beantwoorden vanuit het KCC (in verband met bijvoorbeeld  politieke gevoeligheid of agressieve toonzetting).
  • Het kort en bondig ’to the point’ reageren via social media passend bij het betreffende medium in een professionele doch informele toonzetting.
  • Het op een passende manier reageren op negatieve berichten (wat zijn onze normen en waarden en welke spelregels hanteren we daarbij).

Resultaat

  • De medewerker weet hoe je op berichten moet reageren en binnen welke responstijden.
  • De medewerker is zich bewust van de impact van berichten op sociale media.
  • De medewerkeer is in staat om berichten “te filteren” met een negatieve of politiek gevoelige context.
  • De medewerker kan zelfstandig uit de voeten met het gebruik van social media (whatsapp, live chat, twitter, facebook, ed).

Opzet en aanpak

In deze 2 daagse training leren de KCC medewerkers gericht omgaan met  vragen via sociale media. De training is zeer praktijkgericht. Waar nodig wordt een theoretische inleiding gegeven. Kennis en vaardigheden wisselen elkaar af en wordt veel geoefend door middel van cases en praktische opdrachten.  Ook vindt begeleiding plaats (coaching on the job) op de werkplekDuur: 2 dagen Kosten: €650Duur: 2 dagen

Duur: 2 dagen

Kosten: €650  

De training wordt ook in company gegeven.